Kde je chyba?

Autor: Mária Milanovič | 27.2.2011 o 22:45 | (upravené 27.2.2011 o 23:21) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  26x

Pertraktované slovné spojenie " Sloboda v školstve " rezonuje už 21 rokov v našej spoločnosti. Ja osobne si myslím, že sloboda v školstve existuje. Celý pracovný život som učila matematiku. Táto kráľovná vied ovplyvňuje všetky zložky nášho súkromného i pracovného života. Univerzálny spôsob ani metóda vo výchovno-vyučovacom procese neexistuje. " Čo vlastne znamená učiť niekoho niečo? J. A. Komenský to ozrejmuje na začiatku svojeje Didaktiky /109/ takto: 1. Didaktika jest umění, jak dobře učiti. 2. Učiti značí působiti, aby tomu, co někdo zná se naučil někdo jiný a znal to." Výchovno-vyučovací proces nie je náhodný. Jedná sa o proces sociálnej komunikácie, ktorého podstatou je plánovité, zámerné a zväčša profesionalizované sprostredkovanie a vytváranie vedomostí, zručností, spôsobilostí, postojov a hodnôt.

Štyri roky v školstve už nepôsobím, avšak, buď sa nič nezmenilo, buď stagnovalo, buď kvalita poklesla.

Sloboda je aj významná filozofická kategória. Napĺňanie jej obsahu je náročné a bolestivé. Je naša školská mládež dostatočne pripravená nielen rozumieť obsahu pojmu, ale aj pojem v živote praktizovať? Čiastočne alebo vôbec nie. Pedagógom je to jasné. Učiteľ si zodpovedne uvedomuje, že výchova a vzdelávanie mladej generácie je pokrok spoločnosti. Tento pokrok je však podmienený progresom vo výchove a vzdelávaní a má svoju rýchlosť. Rýchlosť je určená maximálne štyrmi rokmi. Štyri roky je normálny, obyčajný kalkul. Rýchlosť však z roka na rok vzrastá, stupňuje svoje tempo a je tým náročnejšia. Ak to zanedbáme, aká bude šanca?

Znie: výchovno-vyučovací prces. Nie je to náhoda. Ak chceme ako spoločnosť napredovať a prosperovať, musíme najskôr alebo v súčinnosti s vyučovaním budovať kvalitné portfólio žiaka. Výchova má prioritu. Uskutočňovať výchovu a vzdelávanie možno a to predsa sloboda je: integrované tématické vyučovanie, projektové vyučovanie, otvorené vzdelávanie, Daltonský plán, Winnetská sústava, Freinetouská škola, Jenský plán, vyučovanie skupinou učiteľov, DITOR, situačná metóda ai. Mnoho kolegov takto vyučuje.

 

Hlavný problém podľa mňa: dieťa si dovolí len to, čo mu dovolí dospelý.

 

Zdraví vás m.m.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, postaví privádzač do Žiliny

Združenie k výstavbe úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za 427,2 milióna eur si pribalí aj zákazku za 23,5 milióna.

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy ukázali top obchody, pri ktorých radili.


Už ste čítali?